MTM Sport fékrendszerek
MTM Sport fékrendszerek
A gyári fékrendszert a gyártó egy adott típushoz fejleszti ki és ahhoz hangolja be. Mivel nagyszámú és sokféle követelménynek kell megfelelni (fékezési teljesítmény, a tartósság, a kopás, a kényelem, költség, tömeg, zaj, stb.) a lehető legjobb kompromisszumként kerülnek le a tervezőasztalról. Ha megváltoztatjuk a súlyozását ezeknek a követelményeknek, hogy optimalizáljuk a rendszer fékerejét, akkor viszont veszteségek várhatóak egyéb területeken, mint a pl. kényelem, a kopás és a zaj szintje.
Az MTM sport fékrendszerei a következő módosításokat tartalmazzák: megváltoztatott úszó féknyergek vagy több dugattyús fix féknyergek, nagyobb féktárcsák, fékbetétek és flexibilis, acélhálós, teflon fékcsövek. Ezeket az alábbiakban ismertetjük:
Féknyereg
Az MTM sportfékrendszerek lehetnek úszó féknyergesek vagy fix féknyergesek, függően a gépjármű kategóriájától és a beszerelés helyétől (első vagy hátsó tengely) Az úszó féknyereg nagyobb fékezési komforttal rendelkezik, mint a fix beépítésű, továbbá kisebb a helyigényük, ezáltal könnyebben elférnek a keréktárcsában. Gyakrabban használják könnyebb gépjárművekhez és/vagy a hátsó tengelynél.
A nehéz és nagyteljesítményű gépjárművek fékrendszerei igen nagy igénybevételnek van kitéve, különösen az első tengelyen, emiatt a nagyobb szerkezeti szilárdságú, több dugattyús fix beépítésű féknyereg kerül alkalmazásra, amely biztosítja, hogy egyszerre, egyforma erővel nyomódnak a fékbetétek a féktárcsához. Ez a fix rögzítési mód a kerékagy csapágyházhoz a kerékfelfüggesztés és a fék vibrációját okozhatja, ha rosszul van kiegyensúlyozva, ami a kormányon vagy a fékpedálon érződhet. Ezért leginkább a használt gépjárműveknél győződjön meg különösen a kerékagycsapágyak, a futómű, a kormánymű alkatrészeinek állapotáról esetleges sérüléseiről és a túlzott kopásokról. Kétség esetén, ezek fényében vizsgáltassa meg a gyártó előírásai szerint és szükség szerint javítassa ki előre.
Sérülések vagy nem megengedett mértékű kopás az előbb említett területeken, a fékrendszert károsíthatja, a megfelelő működését befolyásolja, és erre nem vonatkozik az MTM-garancia.
Féktárcsák
Nagyobb féktárcsáknak nagyobb a hőtároló kapacitása, ezért több hőt tud elnyelni a fékezések során. Ez pozitívan hat a fékrendszer ismételt stabilitására. Hogy tovább javítsák a hő leadást a környezeti levegőbe, a legtöbb féktárcsát egy komplex szellőztető rendszerrel látják el, hűtőbordák és esetleg lyukak segítségével a forró levegő belülről kifelé távozik.
Kérjük, vegye figyelembe:
A szellőztető rendszer optimális működésnek előfeltétele, hogy elegendő hűtőlevegő álljon rendelkezésre a kerékjáratban vagy a hűtőlevegő kerékdobba való vezetését biztosítani kell. Ez különösen igaz a erősen leültetett gépjárművekre. Ellenkező esetben a féktárcsák túlmelegedhetnek és ennek következtében a féktárcsák és fékbetétek megnövekedett kopást szenvednek.
A lyukak a féktárcsában javítják a nedves fékteljesítményt, de nagyobb zajszinttel járnak, mint egy sima felületű féktárcsa. Ez semmilyen módon nem befolyásolja a működését a fékrendszernek.
A fékezési komfort javítása érdekében, szállítás előtt, minden MTM féktárcsát leellenőriznek. A megengedett maximális tolerancia oldalirányú futás esetben 0,025 mm.
A legtöbb MTM féktárcsa „úszó”-n kerül rögzítésre. Magas hő terhelés mellett a féktárcsa optimálisan tud tágulni, mind radiális és axiális irányban. Azonban ez a felfüggesztési rendszer miatt a környezeti hőmérséklettől függően, erősebb vagy gyengébb zajok fordulnak elő, de ez nem befolyásolja a teljesítményét, illetve a fékrendszer működését. Mindig cserélje ki a fékbetéteket, ha a féktárcsát cserél.
Fékbetétek
A "komfort" fékbetétek anyaga illeszkedik a tárcsa anyagához azért, hogy a közúti használat mellett lehető legkedvezőbb kopási tulajdonsággal rendelkezzen. Sok fékbetét súlyokkal van ellátva a "nyikorgó" hang csökkentésére. Ilyen esetekre rendelkezésre áll számos speciális csillapító lemez, amely párnázottan kötődik a fékbetéthez, és így csökkentik fékezési zajt. Ez a fajta zaj csökkentése nem indokolt egy nagyon sportos használat mellett.
Kérjük, vegye figyelembe:
"Komfort" betétet soha nem szabad használni a versenypályákon, vagy a verseny körülmények közt. A szerves alapanyagú betét nem felel meg a magas hőmérsékletnek, és ettől betét maradékok maradnak a féktárcsákon, melyek rezgéseket okoznak.
A sportos használata, illetve a versenyautókhoz több MTM sport fékrendszer és a "Pro" betét áll rendelkezésre. További információk találhatók az „Egyéb” rovatban.
Féktömlők
Az MTM rozsdamentes acélhálóval erősített teflon tömlője kisebb belső volumenű, így javítja a fékpedál nyomáspontját. Erősített kivitele ellenáll a kőfelverődésnek és a kidörzsölődésnek.
Figyelem:
Beépítéskor, biztosítani kell, hogy a fékcsövek teljes kormány elfordításkor sem dörzsölődnek az alváz, a futómű vagy egyéb alkatrészekhez. Ez a fékek hirtelen nyomásesését okozhatja és ezzel komoly károkat okozhat a járműben, és megfelelő körülmények között, személyi sérülés történhet! Az MTM Gmbh. nem felel azokért a károkért, amit a hibás és / vagy helytelen beszerelés okoz a fékcsövekben. A vevő viseli a teljes felelősséget!
Beépíthetőség
Mivel az MTM sport fékrendszerek általában méretileg nagyobbak, ezért nagyobb helyre is van szükségük. Ezért biztosítani kell a megfelelő távolságot a fékrendszer és minden közelében lévő alkatrész között. Amikor a meglévő felniket kell újrafelhasználni a legkisebb távolság 3 mm lehet a féknyereg és a felni kontúrja között.
Kérjük, vegye figyelembe:
A legtöbb esetben a normál kerék mérete nem elég! Nyomtávszélesítők segítségével a szabad helyet lehet bővíteni, de ez az egész kereket kifelé tolja. Ez csak egy bizonyos mértékig megengedett.
Adott járműhez való MTM sport fékrendszer, és a megfelelő MTM felni kombinációkról késséggel adunk tájékoztatást Önnek.
A leírt távolságot gondosan ellenőrizni kell az első használat előtt, vagy a tesztelésnél. Ennek elmulasztása súlyos károkat okozhat a járműben vagy a különböző alkatrészekben, és akár személyi sérülést is okozhat.
Használat
Új féktárcsák és fékbetétek vagy betét csere után, szükséges a súrlódó felületek összekoptatása. Ez a bejáratási folyamat, a vezetési stílus és a fékezések gyakoriságától függően mintegy 500-1000 km tarthat. Csak akkor lesz optimális a hőátadás és a fékteljesítmény, ha a fékbetét teljes felülete egyenletesen súrlódik a féktárcsa felületén. A bejáratás menetét részletesen tartalmazza a fékrendszerrel szállított felhasználói kézikönyv. A gépjárművének helyesen bejáratott fékrendszere, a gyári rendszerhez képest, jól érezhetően megnő az adagolhatóság és a gyakori fékezések mellett is állandó marad a fékteljesítmény.
A féktárcsa fejezetben leírt szellőztető rendszer, elvezeti a fékezéskor keletkező hőt ha a féktárcsa megfelelő fordulatszámmal forog. Ezért erős és gyakori fékhasználat után, forró fékekkel nem szabad megállni, hanem lehetőséget kell adni azok menet közbeni egyenletes lehűlésére. Ez a gyakorlat minimálisra csökkenti a féktárcsák deformálódását és így hozzájárulnak a zökkenőmentes fékezési komfort megmaradásához a teljes élettartamán keresztül.
Kérjük, vegye figyelembe:
80 km / h alatt a féktárcsák szellőztető rendszere még nem működik optimálisan. Ha az álló jármű, forró féktárcsái megfelelő hűtés nélkül maradnak, a magas hőmérséklet okozta torzulás, vibrációkhoz és élettartam csökkenéshez vezet, valamint hajszálrepedések kialakulásához vezet.
A rendszer hosszú élettartamához szükséges, hogy megfelelő óvatossággal, érzékenységgel és felelősséggel használja a gépjárművét. Ezt a fékrendszere megbízható működéssel hálája meg Önnek.
Karbantartás és ápolás
A használat gyakorisága és intenzitástól függően, megnövekedik a fékbetét kopásából visszamaradó por is. Ez a fék por a karbantartás / tisztítás hiányában, a féktárcsa furatainak teljes eltömődését eredményezheti.
Kérjük, vegye figyelembe:
Ez súlyosan befolyásolja a szellőzőrendszer működését és így hozzájárulhat a további felhasználás során fellépő termikus túlterhelés okozta élettartam csökkenéshez és esetleg visszafordíthatatlan károkat eredményezhet a féktárcsákban.
Ezért tehát, a féktárcsa furatait időről időre meg kell tisztítani. A tisztítások közötti gyakoriság elsősorban a használattól függ, ezért nem lehet km-re meghatározni az ajánlást.
Még a normál használat esetén a berendezést rendszeresen ellenőrizni és tisztítani kell. Különösen igaz ez télen a közutak sózása miatt. A karosszériáról, a felnikről is el kell távolítani összegyűlt fékport, hogy elkerülje azok károsodását.
Versenypálya használatnál, minden verseny után, szakembernek ellenőrizni kell a féktárcsák és fékbetétek kopását és szükség esetén cserélni kell az elhasználódott alkatrészeket. A szükséges javítást vagy karbantartást csak eredeti MTM alkatrészekkel végezze.
Fékfolyadék
A járműgyártó által előírt vagy ajánlott fékfolyadékot is lehet használni az MTM sport fékrendszerrel ellátott gépjárművekhez. Az előírt karbantartási intervallumokat is fenn kell tartani. A speciális magasabb hő tűrésű, megfelelő minősítésű fékfolyadék is használható. A fékrendszer intenzív használatánál ellenőriznie kell a fékfolyadékot (forráspont) és a cserére gyakrabban kerüljön sor, mint amit a gyár előír.
Kérjük, vegye figyelembe:
Magasabb forráspontú fékfolyadékoknak nagyobb higroszkopikussága (víz-megkötő) képessége, és ezért rövidebb időközönként kell cserélni. Részletesebb információk találhatóak a rendeletekben és a gyártó utasításaiban.
Kapcsolat
Bauer Attila
Bauerracing
4B Kft.
2040 Budaörs, Fényes u. 5.
tel: +36 20 555 4096
e-mail: info@mtm-online.hu